Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Bakketoppen

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den to-årige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Bakketoppen er et kommunalt dagtilbud. Bakketoppen er en del af klynge C sammen med dagtilbuddene Hallandsparken og Lunden.

Forældresamarbejde: Klynge C har en forældrebestyrelse.

Deltagere ved tilsynsdialog:

  • Tilsynsførende Susan Blaabjerg

  • Pædagogiske leder Ditte Brønlund

  • Klyngeleder Lisbet Mathisen

  • Sprogvejleder Mathias Kofoed-Sommer

  • Sprogvejleder Methe Degn

  • Ressource pædagog Sanjeewani Lene Blindbæk Larsen

  • Pædagogiske leder for Hallandsparken Maria Adler

  • Pædagogiske leder for Lunden Jannick Woythal


3. Samlet konklusion på tilsynet

Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring, men der er følgende opmærksomhedspunkter:

Dagtilbuddet mangler at skriftliggøre, registrere og følge op på fokuspunkter i Rambøll for de børn, hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.

Forvaltningen forventer at dagtilbuddet udvikler en procedure for skriftliggørelse og opfølgning af fokuspunkter i Rambøll. Planen skal være realistisk at gennemføre i hverdagspraksis og sikrer at der følges op på det sproglige udviklingsarbejde for børn, hvor en sprogvurdering viser barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats. Forvaltning vil i samarbejde med dagtilbuddet følge op på udviklingen.


4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.

Her kan du læse fokuspunkter for Dagtilbuddet Bakketoppen.


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Intet at bemærke.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov o.a.. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledninger til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet på at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling, og der er igangsat flere tiltag i dagtilbuddet. Bl.a. er dagtilbuddet en del af den kommunale indsats ”Stærke Børnefællesskaber” (styrkelse af inkluderende læringsmiljøer gennem implementering af NEST-pædagogik), hvor de samarbejder med flere ressourcepersoner fra forvaltningen.

Derudover råder dagtilbuddet over flere interne ressourcepersoner, herunder to sprogvejledere og en faglig koordinator, der understøtter det øvrige personale i forbindelse med udvikling af den pædagogiske kvalitet. Pt. er dagtilbuddets ene sprogvejleder i gang med at udarbejde opgavebeskrivelser for dagtilbuddets kompetencepersoner, tydeliggøre hvilke opgaver de kan give sparring og vejledning på.

Udover disse tiltag har den pædagogiske leder haft stort fokus på at styrke de lærende arbejdsfællesskaber og skabe rum til faglige refleksioner, eksempelvis gennem metoden reflekterende teams. Dette har bidraget til, at det pædagogiske personale er blevet mere nysgerrigt og har fået flere perspektiver på udfordringerne og komme med forslag til, hvordan konkrete udfordringer kan løses.


8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har været særligt optaget af at udvikle praksis inden for rammen af indsatsen ”Stærke Børnefællesskaber” for at styrke et inkluderende læringsmiljø gennem implementering af NEST-pædagogik. I arbejdet med implementeringen af denne indsats har dagtilbuddet et tæt samarbejde med flere ressourcepersoner fra forvaltningen, herunder logopæd, psykolog og medarbejdere fra Pædagogisk Udviklingsteam. For at understøtte implementeringen har dagtilbuddet anvendt aktionslæringsmodellen. Det har sikret en systematik, der fokuserer på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljø og børns læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet for at give børnene de bedste betingelser for læring. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet planlægger indholdet i den pædagogiske praksis med afsæt i et fælles tema, som tilpasses den enkelte børnegruppes behov og interesser, med stærke børnefællesskaber som ramme.

Planlægning af den pædagogiske praksis foretages på stuemøderne der faciliteres af den pædagogiske leder og faglige koordinatorer i samarbejde med dagtilbuddets indsatspædagog ved hjælp af den systematik der er nævnt under pkt. 8.A. Dagtilbuddet har således altid flere lokale praksisplaner i gang, som inkluderer dokumentationsindsamling og evaluering, hvilket er en effektiv systematisk måde at udvikle en funktionel evalueringskultur.


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver ikke anledninger til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har defineret sig som et lærende arbejdsfællesskab. Dette ses blandt andet i måden, de strukturerer deres stue-, afdelings- og personalemøder på. Der er fokus på at udvikle praksis og uddrage organisatorisk læring fra de indsatser, der igangsættes i dagtilbuddet.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogen afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter deres kolleger ved behov. Derudover indgår sprogvejleder i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.

For at fastholde den høje kvalitet og sikre et fælles fagsprog planlægger den pædagogiske leder en teamaften om Sprogtrappen sammen med de øvrige dagtilbud i klynge C.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver anledning til følgende forventning:

Det forventes, at dagtilbuddet udvikler en procedure for skriftliggørelse, og opfølgning på fokuspunkter i Rambøll, som er realistisk at gennemføre i hverdagens praksis, og som sikrer, at der følges op på det sproglige udviklingsarbejde for alle børn, hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder de sprogvurderinger, der kræves, og der udarbejdes ligeledes sproglige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering viser, at der er behov for en sprogunderstøttende indsats. Alle forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og tilbydes efterfølgende vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres barns sproglige udvikling.

Dog har Dagtilbuddet på nuværende tidspunkt ikke en procedure for skriftliggørelse, registrering og opfølgning på fokuspunkterne i Rambøll, hvilket er et kommunalt krav for at sikre evaluering af indsatser og sikre en fortsat målrettet indsats ved overgange.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimueringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Der er ingen børn i 30 timer sprogstimuleringstilbud i Bakketoppen.


9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet benytter sig bl.a. af visuel understøttelse og oplever, at det understøtter børnene i hverdagens rutiner og aktiviteter i dagtilbuddet. Derudover oplever dagtilbuddet, at den visuelle understøttelse også hjælper de af forældrene, der ikke taler dansk, med at få en forståelse af dagtilbuddets struktur og hverdag, hvilket bidrager til at styrke forældresamarbejdet, der ellers kan være udfordret grundet en sprogbarriere.

Endvidere har dagtilbuddet lagt en plan for, hvordan de fremover vil inddrage data fra sprogvurderingerne ved gruppeopdelinger af børnene. Dette for at sikre, at alle børn bliver understøttet ud fra deres nærmeste udviklingszone og skabe de bedste muligheder for at sikker en sproglig progression hos det enkelte barn.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet indsigt i, at dagtilbuddet er gode til at sætte ord på børns handlinger og følelser, men at man godt kunne blive bedre til at give børnene mere tid til at svare på henvendelser. Derudover har dagtilbuddet fået indsigt i, at de råder over flere læsekroge af god kvalitet, hvilket er med til at give børnene en glæde ved bøger og historier samt at fremme de litterære kompetencer hos børnene.

Derudover har sproglæringsmiljøvurderingen givet personalet indsigt i, at de med fordel kan have et større fokus på at inddrage de børn, der ikke selv tager initiativ til dialog over flere dialoger over flere led, da dialogen spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte den sproglige udvikling.

Daginstitution Bakketoppen
Gadehavegårdsvej 3 - 5
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 32 60

Pædagogisk leder: Ditte Brønlund
E-mail: DitteBr@htk.dk

Klyngeleder: Maj-Britt Søgaard
E-mail: Maj-BrittMa@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.00 - 17.00

Fredag:
Klokken 06.00 - 16.30

Lukkedage