Forældresamarbejde
Samarbejde, bestyrelse og kontaktforældre.
Vores forældresamarbejde har fokus på at styrke jeres barn - både i forhold til trivsel og til læring. Vi ser jer forældre som vores primære samarbejdspartnere vedrørende jeres børn.
Sådan samarbejder vi med forældrene
I Høje-Taastrup Kommune anvender vi Rambøll Dialog, som er et databaseret og fælles redskab for personale og forældre, til at understøtte den gode forældresamtale om jeres barns trivsel, læring og udvikling.
Det foregår ved, at I før en samtale om jeres barn inviteres til at besvare et spørgeskema, som I får tilsendt som et link i en mail.
Der er spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns kompetencer ud fra:
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Sociale kompetencer
- Personlige kompetencer
- Kulturelle udtryksformer og værdier
- Natur og naturfænomener
Der er også spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns generelle trivsel og sundhed, samt jeres vurdering af det pædagogiske miljø i Bakketoppen.
Skemaet er udformet, så det følger et barns almindelige udvikling og spørgsmålene ændrer sig derfor i takt med, at barnet bliver ældre. Der vil være en årlig samtale om jeres barn, der tager udgangspunkt i jeres svar og personalets svar på de samme spørgsmål.
SprogTrappen er et andet pædagogisk redskab, som anvendes i Høje-Taastrup Kommunes dagtilbud. Redskabet vurderer jeres barns sproglige udvikling indtil det har nået et niveau, der svarer til 38 måneder. SprogTrappen udarbejdes af pædagogisk personale, og resultaterne deles med jer til en forældresamtale. Ud fra resultaterne i SprogTrappen taler vi sammen om fokuspunkter og indsatser i forhold til jeres barns status.
Når jeres barn fylder 5 år, foretager vi desuden en obligatorisk sprogvurdering, der vurderer jeres barns sproglige forudsætninger for at lære at læse. Denne vurdering overleverer vi sammen med jer til jeres barns kommende SFO og skole.
Inden for de første tre måneder inviteres I til en samtale, hvor I får mulighed for at høre, hvad institutionen ser og I får mulighed for at fortælle, hvad I ser vedrørende jeres barns udvikling. Det er også her I har mulighed for at hilse på ressourcepædagog, fremskudt socialrådgiver og sundhedsplejerske. Vi sørger for, at der er tid til at stille alle de spørgsmål, som ophober sig i løbet af en opstart.
På dette møde lægger vi sammen en plan for, hvordan vi samarbejder om at give jeres barn de bedste muligheder.
Der afholdes forældremøder efter behov. De to seneste eksempler er henholdsvis et forældremøde i børnehaven og i et forældremøde i vuggestuen.
Til forældremødet i børnehaven blev der blandt andet blev spurgt til muligheden for at forbedre parkeringsmulighederne. (Der er afholdt et indledende møde med kommunens folk, og vi ser frem til næste skridt).
Seneste forældremøde i vuggestuen blev brugt på at informere om og besvare spørgsmål overgang fra vuggestue til børnehave.
Vi plejer at have god tilslutning til vores forældremøder.
Forældresamarbejde – Samarbejde, bestyrelse og kontaktforældre
Som forældre til barn i Bakketoppen er du sikret indflydelse i dit barns hverdag gennem forældrebestyrelsen. Bakketoppen har fælles forældrebestyrelse med de to nærliggende institutioner Lunden og Hallandsparken (Klynge C).
Bestyrelsen arbejder med mange forskellige elementer af dagtilbuddets drift og udvikling. I forhold til dagtilbuddets drift handler det blandt andet om principper for anvendelse af budgetrammen og valg om kommunal frokostordning.
Desuden behandles emner som pædagogisk udvikling - helt konkret er forældrebestyrelsen involveret i udarbejdelse af, opfølgning på og evaluering af pædagogiske læreplaner.
Forældrebestyrelsen består af et flertal af 7-9 forældre og 2 suppleanter valgt af og blandt den samlede forældregruppe i klyngen. Desuden sidder der en medarbejderrepræsentant og en klyngeleder, der deltager som sekretær for bestyrelsen, og som er uden stemmeret.
Valget afholdes hvert år i 2. kvartal, og man vælges for 2 år.
Eksempler på forældrebestyrelsens opgaver
Bestyrelsen beskæftiger sig med overordnede og principielle spørgsmål og kan for eksempel ikke behandle personsager. Alle har tavshedspligt både under og efter repræsentation i forældrebestyrelsen.
- Inddragelse i udarbejdelse af, opfølgning på og evaluering af den pædagogiske læreplan.
- Fastlæggelse af principper for anvendelsen af direkte børnerelaterede udgifter. Klyngeleder har det endelige økonomiske ansvar.
- Indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelsen af ledere og personale.
- Inddragelse i dagtilbuddets samarbejde med lokalsamfundet som grundlag for at styrke det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet.
- Inddragelse i dagtilbuddets arbejde med gode overgange mellem dagtilbud og mellem dagtilbud og skole.
- Gemmeføre et eventuelt demokratisk fravalg et kommunalt frokostmåltid efter dagtilbudslovens §16b med udgangspunkt i kommunens principper for valg om frokostordning.
- Fastsættelse af principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem.
- Fastsættelse af principper for dagtilbuddets øvrige daglige virke. Nedenstående er eksempler og er ikke udtømmende:
* Hente- og afleveringstider
* Dagtilbud/hjem-samtaler
* Forældrenes afholdelse af ferie med deres barn
* Inddragelse af forældre i børns læring
* Forældreinvolvering generelt gennem specifikke tiltag
* Øvrige principper, der er relevante for dagtilbuddets virke og som ikke ligger ud over forældrebestyrelsens kompetencer givet ved dagtilbudsloven. - Høringsret, herunder ret til at udtale sig og stille forslag til kommunalbestyrelsen om alle spørgsmål, der vedrører det enkelte dagtilbud
- Skal afgive udtalelses om alle spørgsmål, som kommunalbestyrelsen forelægger dem.